kreeta 2022 - osa 1

Yksi isoimmista intohimoistani on matkustaminen.  Matkustajana tykkään itse suunnitella reissuni, enkä niin sanotusti astu valmiiseen pöytään lainkaan. Pidän siis omatoimisesta matkustamisesta enemmän.

Ennen matkaa tutustun kohteeseen hyvin tarkasti selailemalla erilasia matkablogeja eri alustoilla, sekä ennen kaikkea kysyn facebook ryhmissä vinkkejä. Isoin harmitukseni on se, että kaikista paikoista ei välttämättä löydy tarpeeksi tietoa tarpeisiini, kuten ravintolasuosituksia etc. Niimpä päätin tehdä postauksen, missä kerron pääpiirteittäin kaikki suositukseni edelliseltä reissultani Kreetalla, sekä jatkossa muiltakin reissuilta.

Kreikka x Kreeta elokuu 2022

Helsingin lentokentälle saavuttua varhain aamuyöllä, päätimme mennä ottamaan ensimmäiset matkaoluset. Kun juomat oli juotu kaikessa rauhassa, totesin siinä, että pitäisiköhän minun käydä vessassa ennen lentoa. Päätimme kuitenkin, että kävelemme reippaasti lähemmäs lähtöporttia ja kuinkas ollakkaan, sieltä soi kuulutus että portti 16 sulkeutuu. Ensimmäisia kuulutuksia ei siis koskaan kuulunut sinne baarille asti, mikä oli aika erikoista. Lentokoneeseen päästyä alkoi hieman naurattaa koko tilanne, sillä pienet valinnat pelastivat koko reissun. Tästä melkein kömmellyksestä viisaampana, taidamme jatkossa mennä lähtöportille suoraan.

Olimme varanneet pelkät lennot Kreetalle, sekä ensimmäiselle kahdelle yölle majoituksen. Hotelliksi valikoitui edullinen Porto Alegre Hotel. Hotelli sijaitsee Kalamakissa, eli on myös erittäin lähellä Chaniaa. Voin suositella hotellia, sillä hotelli oli erittäin siisti ja henkilökunta oli mukava. Aamupala oli hyvä, sekä ennen kaikkea maistui paremmin kattoterassilta merimaisemia katsellen.

Hotellille saavuttua päätimme siistiytyä ja lähteä tutkimaan paikkoja heti. Ensimmäiseksi ihailunkohteeksi päätyi tämä ihana hökkeli suoraan hotellia vastapäätä. En edes tiedä, että mitä nämä pienet kirkon näköiset talot ovat, mutta näitä Kreikka on pullollaan.

Saimme eväät syötyä kivan hökkelin luona ja lähdimme Kalamakista kävellen kohti Chaniaa. Meidän tarkoitus oli löytää joku kiva ravintola, jonne pysähtyä syömään ja nauttimaan ensimmäisestä illasta. Kuitenkin minut tunteneena, olen sellainen että ''mennään vielä vähän matkaa eteenpäin, mennään seuraavaan paikkaan''. Kuitenkin siinä kävelyn lomassa huomasimme, että olimme jo lähellä Chaniaa ja päätimme lähteä sinne etsimään ravintolaa, mikä ei olisi kannattanut. Chanian keskusta, vanha satama ja kaupunki oli aivan täynnä Kreikkalaisia turisteja. Olimme siis matkustaneet pahimpaan aikaan Kreetalle, eli elokuussa.

Löysimme kivan pienen terassin Chanian satamasta, jonne jäimme fiilistelemään ensimmäistä auringonlaskua reissullamme. Paikka oli kiva, sillä se oli ainoa jossa ei ollut tungosta. Syy voi olla ehkä siinä, ettei sieltä saanut ruokaa tilattua ollenkaan. Baarista tuli meille vakkaripaikka ensimmäisille parille illalle. Harmi, että en muista nimeä, eikä kuvaakaan ole.

Auringonlaskun jälkeen suuntasimme taksilla takaisin kohti hotellia.

Seuraavana päivänä lähdimme heti aamupalan jälkeen rannalle uimaan ja nauttimaan auringosta. Uimarannat lähellä Kalamakia ja Chaniaa olivat täysiä pettymyksiä, emmekä sitten viihtyneetkään niissä pitkästi. Tämä oli minulle niin suuri järkytys, että sanoin jo Jarkolle, etten halua enää ikinä tulla Kreetalle.

Matkalla takaisin hotellille kävimme syömässä kanaclubileipiä. Ne ovat ihan mun lenppareita Kreikassa, heti pitagyroksien jälkeen.
Hotellille päästyä menimme altaalle nauttimaan Jarkon synttäridrinkit. Me juhlimme synttäreitä ja muita muistopäiviä vaan hyvän ruoan ja juoman merkeissä.

Illan koittaessa oli taas aika suunnata kohti Chaniaa, tällä kertaa tosin päätimme mennä bussilla. Julkinenliikenne toimi mielestäni erittäin hyvin ja sitä suosittelenkin käyttämään. Se oli myös todella edullinen tapa matkustaa, lippu maksoi noin pari euroa per henkilö.

Vanhalta venetsialaiselta linnoituksenrauniolta oli ikimuistoista katsella auringonlaskua.

Aamulla meillä oli aikainen lähtö kohti uutta hotellia, joka sijaitsi lähellä Kissamosta. Pitkään pähkäilimme sitä, että minne päin Kreetaa haluaisimme mennä viettämään loppulomamme. Tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että Chania oli jo nähty ja halusimme lähteä vähän kauemmaksi, mikä sitten kannatti.
Hupsista keikkaa, nyt on aika laittaa pillit pussiin ja katkaista tämä ensimmäinen Kreikka x Kreeta postaus. Tekstiä alkaa tulla sen verran, että päätän tehdä toisen postauksen tästä reissusta. Palataan siis seuraavan hotellin ja paikan parissa.